Opensource en Linux in onderwijs
Anon
2006-01-01 13:49:04 UTC
Kunnen scholen, middelbaar onderwijs, eigenlijk aanspraak maken op
overheidssubsidie als zij overstappen van een Microsoft omgeving
naar een Linux omgeving op server gebied, maar eventueel ook op
werkstation niveau?

In welke richting moet ik dan zoeken?

mij voorbaat dank,

R.
Bert Rozenberg
2006-01-01 14:37:27 UTC
Post by Anon
[...]
Nope, de BKR is afgeschaft :-)
Post by Anon
In welke richting moet ik dan zoeken?
In de richting van invaliditeitssubsidies?
--
Bert Rozenberg
Create, send and mail PDF-invoices.
"(shit het ging niet over Linux.)", Peter Terpstra
Thieu Trum
2006-01-01 16:23:08 UTC
Post by Anon
[...]
Je zou eens kunnen kijken op www.ososs.nl.
Staat voor "Open Standaarden en Open Source Software" en is een programma
voor en door de overheid.
Ososs was de afgelopen jaren betrokken bij pilots voor het inzetten van
open source bij de overheid waarbij ze bijdroegen op financieel en
kennisgebied. Sinds 8 dec. j.l is er echter het een en ander veranderd.
Zie: http://www.webwereld.nl/articles/38739/ososs.

Verder ook: https://www.uitwisselplatform.nl/
"Het Uitwisselplatform is opgezet door SURFnet, Kennisnet en het Programma
OSOSS. Daarnaast heeft Holland Open haar steun toegezegd."
En ook: http://www.ossinhetonderwijs.nl/
Martijn van Buul
2006-01-01 17:49:41 UTC
Post by Anon
[...]
Eh, waarom zou dat gesubsidieerd moeten worden, dan?

Het verlenen van subsidies is een middel van de overheid om burgers, bedrijven
en instellingen te "verleiden" tot het doen van aankopen en investeringen die
ze anders niet zouden doen, aangezien het niet (op korte termijn) rendabel
is. De achterliggende gedachte is dat 'het nut voor het algemeen' in dat
geval de extra overheidsuitgaven ten tevolge van de subsidieregeling
rechtvaardigt. Hoe dan ook is het een gevolg van een regeringsstandpunt.

Bij mijn weten heeft de Nederlandse regering geen standpunt over het gebruik
van Open Source - hooguit over het gebruik van open standaarden, maar dat is
alles behalve synoniem. Ook closed source software kan gebruik maken van open
standaarden.

Bovendien, de Open Source gemeenschap schermt zo hard met het argument dat
het gebruik van OSS toch zoveel geld oplevert en zo snel rendeert, dat
initiele kosten toch echt niet meer als een geloofwaardig argument voor
subsidie kan worden gebruikt. Consumenten hebben toch ook geen subsidie
nodig om bij de Lidl te gaan shoppen?

Tenslotte ontgaat het mij ten ene male waarom specifiek Microsoft danwel
Linux eruit zouden moeten worden gelicht. Alsof het vanuit een politiek
"We willen Open Source stimuleren"-standpunt (dat er dus niet is)
noodzakelijker zou zijn om een Windows-based server om te toveren naar Linux
dan een Netware server, een Solaris server of een MacOS X server. Of dat het
vanwege dat standpunt Linux het enige antwoord zou wezen.

Nee, ik acht het waarschijnlijker dat er een Open Source heffing komt, om
te compenseren voor gederfde BTW-inkomsten.
--
Martijn van Buul - ***@dohd.org - http://www.stack.nl/~martijnb/
Geek code: G-- - Visit OuterSpace: mud.stack.nl 3333
discoveries, is not 'Eureka!' (I found it!) but 'That's funny ...' Isaac Asimov
Thieu Trum
2006-01-01 19:51:44 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Anon
[...]
Ik ben het met je eens dat een overstap in het algemeen ingegeven wordt
door de mogelijkheid goedkoper uit te zijn met ICT. Echter, er zijn ook
argumenten die gaan over leveranciersonafhankelijkheid en meer
"openheid". Dat laatste zou juist voor een overheid een argument moeten
zijn waardoor OSS zelfs wat duurder of even duur zou mogen zijn. De
initiele kosten voor een overschakeling zijn bovendien vaak hoger dan een
migratie naar "weer een volgende versie" Waarom zou er dan geen bijdrage
vanuit de landelijke overheid mogelijk zijn?
Post by Martijn van Buul
Bij mijn weten heeft de Nederlandse regering geen standpunt over het
gebruik van Open Source - hooguit over het gebruik van open standaarden,
Vergissing...
http://www.webwereld.nl/articles/7569/
Open-source heeft bij openbare aanbesteding de voorkeur.
Ik heb ooit een linkje gehad naar de tekst van het besluit n.a.v. de motie
maar dat ben ik helaas kwijt.
Post by Martijn van Buul
maar dat is
alles behalve synoniem. Ook closed source software kan gebruik maken van open
standaarden.
Gelukkig wel :-)
Post by Martijn van Buul
[...]
Die vergelijking is een beetje krom. Shoppen bij de Bijenkorf of Lidl kost
de consument evenveel om er te komen. Een migratie naar OSS
kan wel hogere initiele kosten hebben.
Post by Martijn van Buul
[...]
Dat hoeft niet, sterker nog, er komt meer BTW binnen dan ooit.
Van elke 1000 euro aan CS software gaat vaak meer dan 800 euro
rechtstreeks naar Redmond. De 200 euro die overblijft is toegevoegde
waarde en daar strijkt de overheid 19 procent BTW (is 38 euro) over op.
Wordt er daarentegen 1000 euro geinvesteerd in OSS dan blijft nagenoeg dat
hele bedrag in onze eigen economie en strijkt de overheid 190,-- euro aan
BTW op.
Martijn van Buul
2006-01-02 09:29:56 UTC
Post by Thieu Trum
Post by Martijn van Buul
[...]
Ja, maar er is hier geen sprake van een openbare aanbesteding - we hebben het
hier over een bestaande situatie die opengebroken zou moeten worden.
Post by Thieu Trum
Post by Martijn van Buul
[...]
Waarom zou closed source *per definitie* uit het buitenland komen, en
open source *per definitie* uit Nederland zou komen? Bovendien: Jouw argument
is een argument waarom je liever Nederlandse producten zou willen hebben,
en geen argument waarom dat dat product open source zou moeten wezen. Als ik
een of ander Nederlands bedrijf een opdracht laat uitvoeren, en het resultaat
is een closed source softwarepakket, dan levert dat precies evenveel belasting-
centen op dan wanner dat product open source was geweest.

Als je wil dat de handelsbalans de andere kant op moet slaan dan zijn daar
geeigende methoden voor, die *veel* meer rendement hebben dan een subsidie-
regeling voor de migratie van MS Windows naar Linux. Denk aan een
importheffing, ofzo. Maar dat ligt buiten de scope van deze groep, *en*
buiten de scope van de Motie Vendrik.
Alke de Vries
2006-01-02 12:27:28 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Thieu Trum
Post by Martijn van Buul
[...]
En da's nou precies wat de motie Vendrik beoogt
Heb een PDF met de motie staan op:
www.trumnet.nl/ososs/SoftwareOpenU.pdf
Zie punt 6. Actieplan "software open u!"
(daar wordt overigens niet gesproken over "openbare" aanbesteding)
Post by Martijn van Buul
Post by Thieu Trum
Post by Martijn van Buul
[...]
Dat heb ik niet gezegd. (...CS software gaat vaak meer...)
Maar het blijft een feit dat er per jaar zeer grote bedragen voor CSS-
licenties van generieke software over de grens verdwijnt.
Post by Martijn van Buul
Bovendien: Jouw argument
is een argument waarom je liever Nederlandse producten zou willen hebben,
en geen argument waarom dat dat product open source zou moeten wezen.
Daar heb je gelijk in
(Hoe was dat ook al weer, "Koopt Nederlansche waar!" :-).
Alleen werkt het in de praktijk wel zo. Inzet van OSS betekent werk voor
automatiseerders op het vlak van implemetatie en ondersteuning en een
(veel) kleinere uitstroom van kapitaal naar het buitenland.
Post by Martijn van Buul
[...]
Klopt. Alleen heeft een groot deel daarvan Windows nodig en zorgt dus
ook voor inkomsten bij MS en daarmee de instandhouding van een m.i.
ongewenste situatie.
Post by Martijn van Buul
[...]
Een subsidieregeling voor OSS komt feitelijk praktisch wel neer op een
importheffing op buitenlandse CSS :-)
Thieu Trum
2006-01-02 12:42:07 UTC
Sorry, zat op de PC van mij eega en had de naam niet in de gaten :-)

Thieu Trum
Martijn van Buul
2006-01-02 13:03:24 UTC
Post by Alke de Vries
En da's nou precies wat de motie Vendrik beoogt
www.trumnet.nl/ososs/SoftwareOpenU.pdf
Dat is *niet* de motie, maar een plan wat nooit volledig ten uitvoer is
gebracht.

Ik ben het niet oneens met die motie, overigens; integendeel. Ik ben alleen
van mening dat het doel (het stimuleren van het gebruik van OSS) beter met
andere methoden bereikt kan worden dan met een subsidie voor het migreren van
een fileserver, en ik ben van mening dat die hele motie Vendrik absoluut
niet "zwaar" genoeg is om zo'n subsidie zelfs te rechtvaardigen. Dat staat
verder los van mijn persoonlijke mening of het gebruik van Open Source software
nou zo gewenst cq vereist is. Mij maakt het persoonlijk geen fluit uit of
de overheid nou closed source of open source gebruikt - zolang ze zich maar
aan open *standaarden* houdt bij communicatie naar burgers. Dat is m.i. veel
belangrijker. Zo vind ik het persoonlijk belangrijker dat de overheid geen
Java applets gebruikt en geen MS Office bestandsformaten gebruikt, dan dat
de verschillende servers bij een willekeurig ministerie zo nodig Linux moeten
draaien. En als een of andere ambtenaar de voorkeur geeft aan MSIE of Opera
boven Firefox moet 'ie dat ook vooral zelf weten.
Post by Alke de Vries
Post by Martijn van Buul
[...]
Wie heeft gezegd dat die importheffing alleen op software van toepassing
moet zijn?
Thieu Trum
2006-01-02 19:32:28 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Alke de Vries
En da's nou precies wat de motie Vendrik beoogt
www.trumnet.nl/ososs/SoftwareOpenU.pdf
Dat is *niet* de motie, maar een plan wat nooit volledig ten uitvoer is
gebracht.
Mmm... Dacht dat ik hem had gevonden :-(
Post by Martijn van Buul
[...]
Ik ben het met je eens dat *open standaarden* belangrijker zijn dan OSS
Ik denk ook dat OSS vaak het breekijzer is om open standaarden af te
dwingen. OSS zorgt voor concurrentie die niet af te kopen is o.i.d. De MS
Office standaard is daar een mooi voorbeeld van. Zonder OpenOffice.org (Of
ander gelijkwaardig *onder Windows draaiende* OSS Officepakket) zou de
discussie over het open document formaat nooit het momentum gekregen
hebben dat het nu heeft. Er wordt een alternatief geboden waarmee de grote
jongens onder drukt gezet kunnen worden om eindelijk eens naar de
wensen van de *klant* te luisteren. OSS zorgt ook voor echte concurrentie
gebaseerd op *kwaliteit*, niet op macht. Dit samen met het feit dat OSS
bijna per definitie is gebaseerd op open standaarden is de reden dat ik
OSS ook buitengewoon belangrijk vind.
Post by Martijn van Buul
(herhaling) "... Ik ben alleen
van mening dat het doel (het stimuleren van het gebruik van OSS) beter
met andere methoden bereikt kan worden dan met een subsidie voor het
migreren van een fileserver,..."
Ok, dan zijn we het niet eens over de inzet van subsidie voor (in eerste
aanzet) het gebruik van OSS. Maar welke maatregelen stel jij dan voor?
Post by Martijn van Buul
Post by Alke de Vries
Post by Martijn van Buul
[...]
Ikke :-) En alleen maar omdat ik me hier met (OS)software bezig houd en
er verder niet over heb nagedacht.
unknown
2006-01-02 19:48:26 UTC
[...]
Ik denk dat er weinig tot geen klanten van Microsoft zijn die hebben
geklaagd dat Office geen OpenDocument ondersteunt. Ik denk ook niet dat er
veel klanten zijn die dat ook maar iets boeit, *totdat* OpenDocument het
meest gebruikte documentformaat is.

Vandaag heb ik voor mijn nieuwe bedrijf de beslissing moeten nemen om
2 MS-Office licenties aan te schaffen, omdat alle niet-MS-Office pakketten
voor het beoogde platform (Mac) ronduit slecht zijn. Niet bruikbaar. Wat
heb ik aan OpenDocument ondersteuning als de applicatie waarmee ik die
documenten kan maken niet bedrijfsklaar is?
OSS zorgt ook voor echte concurrentie gebaseerd op *kwaliteit*, niet op
macht.
Toch zijn er voor de dagelijkse dingen die ik doe weinig OSS-producten die
kunnen tippen aan de kwaliteit van de CSS-apps die ik gebruik. Ik ben dan
ook iemand die de software gebruikt die het beste aansluit bij wat ik wil,
niet iemand die vanwege een overtuiging alleen een bepaald soort software
gebruikt.
robert
Fred Mobach
2006-01-02 20:02:10 UTC
Post by unknown
[...]
Het zal in jouw omgeving -zoals in zovele- inderdaad niet gebruikelijk
zijn om zich te beraden over de consequenties van het gebruik van
gesloten standaarden op de lange termijn. Anderen beraden zich daar
echter over vanuit hun specifieke beroepsverantwoordelijkheden, zoals
bijvoorbeeld archivarissen. Die hebben de opdracht iets verder te
kijken dan het heden.
--
Fred Mobach - ***@mobach.nl - ***@mobach.nl
Systemhouse Mobach bv - The Netherlands - since 1976
A: servos fenestrae ad pilleum rubrem vocare !
unknown
2006-01-02 20:07:17 UTC
Post by Fred Mobach
Post by unknown
[...]
Maar laten zich, hopelijk, niet beperken *door* het heden.

Ik zal, indien de mogelijkheid zich voordoet, al mijn bestanden naar een
nieuwe Open Standaard converteren als die Open Standaard dezelfde
functionaliteiten kan bieden die het Gesloten Formaat nu al biedt.

Tot die tijd echter moet ik de afweging maken of ik mezelf wil laten
beperken door wat er op de Open Standaarden markt verkrijgbaar is, of dat
ik een weloverwogen risico met een Gesloten Formaat neem.
robert
Fred Mobach
2006-01-02 21:49:44 UTC
Post by unknown
Post by Fred Mobach
Post by unknown
[...]
Zeker niet, wel spenderen ze veel moeite om zolang mogelijk hard- en
software voor het toegankelijk houden van data operationeel te houden.
Post by unknown
[...]
Hetgeen een vrij algemene houding is. Overigens schijnt ODF in de
planning van nogal wat leveranciers te zitten, dus dat geeft -na
realisatie ervan- t.z.t. waarschijnlijk voldoende keus.
A: servos fenestrae ad pilleum rubrem vocare !
Thieu Trum
2006-01-02 20:40:07 UTC
Post by unknown
[...]
Je verwart klanten met *gebruikers*. Die kijken inderdaad niet verder dan
hun neus lang is.
Ik denk even aan Massachusets waar beleidsmakers eindelijk verder dachten
dan hun neus lang is. Verder zijn er op dit moment zo' n 20 Nederlanse
gemeenten die een migratie naar OOo overwegen of al over zijn (en een
aantal die op zijn minst een flinke korting van MS hebben gekregen ;-).
Bij de overstappers is de open standaard gelukkig een belangrijk argument.
Als je het over de wensen van de klant hebt kijk dan b.v naar Firefox,
waardoor er plots een nieuwe versie van het geheel geintegreerde en
onlosmakelijk verbondene IE uitkomt.
Post by unknown
[...]
Als jij b.v. OpenOffice.org niet goed genoeg vind dan is dat jouw mening.
Ik ken overigens de Mac-versie helemaal niet maar ik ga er vanuit dat die
toch gelijkwaardig is aan de Windows/Linux versie. Ik ben in ieder geval
erg te spreken over OOo, en met name over de Writer die ik duidelijk beter
vind dan Word. (overigens, Calc vind ik gelijkwaardig en Powerpoint vind
ik weer iets beter, echter ook weer niet zo veel dat ik er plm 480 euro
voor over heb :-))
Post by unknown
[...]
Open source is het beste op het gebied van generieke software. Dat zal
voorlopig nog wel zo blijven.
Echter, juist de generieke software zorgt voor de grootste lockin waardoor
leveranciers een onbehoorlijke hoeveelheid macht krijgen.
En dat wordt door gebruik van OSS precies bestreden.
Yorn
2006-01-02 21:06:41 UTC
Post by Thieu Trum
Post by unknown
[...]
OpenOffice.org voor mac werkt idd net zoals de Windows/Linux versie...
Maar als Mac gebruiker ben je verwend (ik spreek uit ervaring ;-)). Je
wil dat alles met elkaar geïntegreerd is, en alles kunnen copy/pasten en
drag'n'droppen, en overal vensters die er ongeveer hetzelfde uitzien en
ongeveer hetzelfde reageren. Daar voldoet OpenOffice.org niet aan,
Microsoft Office en iWork wel.
OpenOffice.org ziet er op mac precies zo uit als op Linux... Maar Linux
ziet er _niet_ precies zo uit als Mac. Ook kun je in Mac alle vensters
van een programma sluiten, terwijl dat programma dan toch actief blijft.
OpenOffice.org kan dat niet, je moet, net zoals bij Linux het
hoofdvenster open laten. Sneltoetsen zijn anders, kopiëren is in Mac
bijvoorbeeld command+c (command=appeltje), in OpenOffice.org nog gewoon
braaf ctrl+c. Verwarrend. In Mac heb je een a la gnome locaties lijstje.
OpenOffice.org doet hier niets mee.
Tel daar nog bij op dat op een mac alles vrij snel gaat, maar
OpenOffice.org nog altijd de trage startup heeft die 'ie ook in Linux
heeft, dan zie je toch dat OpenOffice for Mac nog een lange weg te gaan
heeft. Microsoft doet het beter, Microsoft Office for Mac is zelfs beter
dan Microsoft Office for Windows, en het integreert perfect met je
andere programma's. Ikzelf gebruik Apple's iWork voor typwerk en
presentaties, en OpenOffice Calc voor spreadsheets.
<wishfulthinking>Als OpenOffice met een native cocoa versie voor Mac
komt zal het wel beter worden...</wishfulthinking>
Thieu Trum
2006-01-02 23:20:02 UTC
Post by Yorn
Post by Thieu Trum
Post by unknown
[...]
Inderdaad. Tis een kleinigheid maar dat kan erg irritant zijn :-)
Maar goed, daar heb je in Windows/Linux natuurlijk geen last van omdat dat
daar overal zo is.
Post by Yorn
[...]
Daar is dan ook niet zoveel voor nodig :-))
Post by Yorn
[...]
Gezien de "markt" voor de Mac zal het daar vrees ik voorlopig bij
blijven.
Ik denk wel eens, hoe zou het gelopen zijn als de Mac, net zo als de
IBM-PC, overal (in licentie) gemaakt zou zijn.
Zoek: Gates, vervang: Jobs? :-)
Sterk punt van de PC is natuurlijk dat ie erg goedkoop is. Minpunt dat de
PC pas sinds kort de kwaliteit van de Mac begint te benaderen (zou ik
denken).
unknown
2006-01-03 09:52:30 UTC
Post by Thieu Trum
Post by Yorn
[...]
Ik denk dat die markt groter is dan de Linux markt, zeker op desktop
gebied.
robert
unknown
2006-01-02 21:23:27 UTC
Post by Thieu Trum
Post by unknown
[...]
Tja, da's meer hoe je het defineert :) Maar ik begrijp je punt.
Post by Thieu Trum
[...]
In het geval van de staat van Massachusetts is dat zeker wel het geval,
maar ik krijg vaak het idee van NL gemeenten dat die een dergelijk traject
vaak alleen maar in gaan om uiteindelijk die korting te krijgen :)

Of dat ze genoeg hebben van de nukken van MS, maar bij OSS heb je net zo
goed te maken met omhooggevallen ontwikkelaars. En genoeg hebben van de
nukken van MS is nog niet hetzelfde als streven naar open standaards.
Post by Thieu Trum
Als je het over de wensen van de klant hebt kijk dan b.v naar Firefox,
waardoor er plots een nieuwe versie van het geheel geintegreerde en
onlosmakelijk verbondene IE uitkomt.
Ik zie die connectie niet zo. Dat er een MSIE7 aan zit te komen weet ik,
maar dat vind ik niet meer dan logisch aangezien een aantal standaards
uitgekristalliseerd is die MSIE6 niet ondersteunt.

Ik zou ook kunnen zeggen dat Firefox achter Safari aanloopt als FF straks
volledig Acid2-compliant is (ergens begin 2007(!)), maar dan geef ik
Safari/Apple toch een beetje teveel credit denk ik.
Post by Thieu Trum
Post by unknown
[...]
Wellicht is dat het probleem. OOo zou in eerste instantie wel, en toen weer
niet, naar Mac geport worden. Nu is er een niet-officieële port, en dat
werkt toch niet echt lekker.

En dan maak ik de afweging, ga ik ontwikkelaars aan het werk zetten om een
*goede* Mac port te ontwikkelen (want dat is toch hét Open Source model?),
of koop ik 2 MS-Office licenties. Mag jij raden wat (minstens 10x)
goedkoper is ;)
Post by Thieu Trum
Post by unknown
[...]
Alleen als dat OSS-gebruik zoden aan de dijk zet natuurlijk :) Want ondanks
de vrijheid die het gebruiken van Linux met zich meebrengt zitten veel
mensen daar toch kennelijk niet echt op te wachten.
robert
unknown
2006-01-02 21:26:48 UTC
OOo zou in eerste instantie wel, en toen weer niet, naar Mac geport
worden. Nu is er een niet-officiële port, en dat werkt toch niet echt
lekker.
Ter verduidelijking: ik bedoel een *native* Mac port. Er is (wat Yorn ook
opmerkt) een officiële port maar dat is een X11-versie, en X11 zuigt in
vergelijking met Aqua (vanwege o.a. de punten die Yorn aanhaalt).
robert
Thieu Trum
2006-01-02 23:02:13 UTC
Post by unknown
Post by Thieu Trum
Post by unknown
Ik denk dat er weinig tot geen klanten van Microsoft zijn die hebben
<knip>
Post by unknown
Post by Thieu Trum
[...]
Het is nog niet zo lang geleden dat MS vertelde dat een nieuwe
versie van IE pas zou uitkomen met de nieuwe Vista (toen nog Longhorn). Er
zou zeker geen tussentijdse nieuwe versie van IE komen.
De aankondiging van toch een nieuwe " losse" IE viel mij veel te toevallig
samen met het groeiende marktaandeel van FF en andere alternatieve
browsers. Maar goed, kan het natuurlijk mis hebben :-)

Ben overigens dat berichtje nog aan het zoeken geweest maar kon het niet
meer vinden.
Post by Thieu Trum
Post by unknown
[...]
Mmja heb waarschijnlijk aan een keer genoeg :-)
Mijn ervaringen met de Mac zijn meer dan 10 jaar oud. Heb al vaker hele
goede dingen over dat OS gelezen.
Komt goed! :-)
unknown
2006-01-03 09:50:07 UTC
Post by unknown
[...]
Ik weet niet precies wanneer de release van IE7 op de agenda staat, maar ik
ging er van uit dat dat tegelijkertijd met Vista zou zijn. Alhoewel die
laatste maar uitgesteld blijft worden, dus wie weet ;)

Een probleem bij MS is dat de achterkant vaak niet weet waar de voorkant
mee bezig is, en vice versa. Sommige bedrijfsonderdelen concurreren aardig
met elkaar, en het zou me niks verbazen als de IE club niet wil wachten
totdat Vista *eindelijk* eens een keer het licht ziet.
Post by unknown
[...]
Het is een prima OS, maar voor wat betreft OSS moet je óf zelf de handen
uit de mouwen steken, óf wachten totdat je favoriete app geport wordt.

Voor CLI-tools is OSX vrij aardig portable met de rest van de Unix wereld,
maar zeker op grafisch gebied werkt het gewoon heel anders. En aangezien de
meeste grafische apps voor Linux/Unix nog steeds van X11 gebruik maken moet
je maar wachten totdat de grafische toolkit (áls daar al gebruik gemaakt
van wordt) geport is naar native OSX.

Met Qt is dat inmiddels al het geval, en het wachten is op GTK (al jaren,
overigens).
Ik wacht af ;)
robert
Burg
2006-01-02 23:03:35 UTC
Want ondanks de vrijheid die het gebruiken van Linux met zich meebrengt
zitten veel mensen daar toch kennelijk niet echt op te wachten.
Tuurlijk wel. Ze zouden maar wat graag van die nachtmerrie Windows af zijn.
Ze hebben er op zijn best een haat-liefde verhouding mee. En die liefde is
niet voor hun OS maar voor de vrijheid die de PC hen biedt door te mailen
met mensen, porno's te kijken, te skype, te chatten en te surfen. Daar
hebben ze liefde voor, de haat richt zich op die soep in hun computer.

De meerderheid van de mensen wil terecht van die ellende af, ze kunnen het
alleen niet! Ze durven het niet, "kan ik dat wel?" en o zo bang voor iets
nieuws. Kan ik dan nog wel ... etc.. etc.. De bekende FUD die door M nog
goed wordt aangewakkerd.

Als de mensen 1 ding willen is het vrijheid en af van die dure
virusvretende, spywaremagneet. Men wil keuzes en die heeft men nu niet, men
is een gevangene van hun eigen PC.

Het is nogal kortzichtig om het talloze gebruik van W toe te schrijven
aan een bewuste keuze van consumenten die na rijp beraad en intensief
vergelijk uiteindelijk tot een goede afweging zijn gekomen: "ik kies voor W
want ..". Ze hebben nooit gekozen, ze kennen alleen maar erwtensoep en
hebben nog nooit andere soep gegeten.

Eerdaags komt er een voorgeinstalleerde Linux PC met office, mail, video en
skype. Men loopt de winkel in, hoeft niets te installeren, thuis hoeft men
alleen ipv de 24 cijferige Wintendo registratiecode enkel een password in te
geven.

Dat moment laat niet lang op zich wachten.
--
Burg in Thailand [1966-03-18]
Slrn 0.9.8.0 [2003-08-25]
Zoeken in ncol [http://www.xs4all.nl/~burgie/linux/search_ncol.html]
Martijn van Buul
2006-01-02 23:14:50 UTC
Post by Burg
Want ondanks de vrijheid die het gebruiken van Linux met zich meebrengt
zitten veel mensen daar toch kennelijk niet echt op te wachten.
Tuurlijk wel. Ze zouden maar wat graag van die nachtmerrie Windows af zijn.
Wat let ze?
Post by Burg
De meerderheid van de mensen wil terecht van die ellende af, ze kunnen het
alleen niet!
En dat ligt enkel en alleen aan die mensen, en niet aan het feit dat
Utopia-10.0-i686 blijkbaar toch meer nadelen met zich meebrengt dan
mensen lief is?
Post by Burg
Ze durven het niet, "kan ik dat wel?" en o zo bang voor iets
nieuws. Kan ik dan nog wel ... etc.. etc.. De bekende FUD die door M nog
goed wordt aangewakkerd.
[knip niet-relevant gereutel over Linux op de desktop, en hoe inferieur
de gemiddelde consument wel niet is]
Post by Burg
Dat moment laat niet lang op zich wachten.
Je bent naief. Naief, en tegelijkertijd erg demigrerend t.o.v. alles en
iedereen die niet gebruik maakt van jouw o-zo-geliefde Linux. Bijna
fundamentalistisch. Een erg vreemde combinatie.
unknown
2006-01-03 09:51:07 UTC
Post by Burg
[...]
...las ik 5 jaar geleden ook al.
robert
Biagio®
2006-01-03 09:59:57 UTC
Post by unknown
Post by Burg
[...]
Maar met de komst van Ubuntu (incl K,X & GNUbuntu) zou daar wel eens
verandering kunnen in komen hoor! :-)
--
Mvg, Biagio®
Linux is only limited by you!
Martijn van Buul
2006-01-03 10:12:07 UTC
Post by Biagio®
Maar met de komst van Ubuntu (incl K,X & GNUbuntu) zou daar wel eens
verandering kunnen in komen hoor! :-)
Ik heb onlangs kubuntu eens een kansje gegeven. Toen ik na meer dan een
dag prutsen nog steeds geen DivX filmpjes kon afspelen, ondanks allerlei
extra repositories en meer spul waar je een gewone gebruiker niet mee lastig
wil vallen, heb ik de moed maar opgegeven.
Biagio®
2006-01-03 10:17:40 UTC
Post by Martijn van Buul
[...]
lol, met 3 muisklikken (in een GUI) kan je extra proprietaire software
toevoegen:
<http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=66563>

en ook met dit kan je dit doen:
<http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=64629>

(Ubuntu is er nu ook in Xfce-vorm :-D )
--
Mvg, Biagio®
Linux is only limited by you!
Martijn van Buul
2006-01-03 11:03:25 UTC
Post by Biagio®
Post by Martijn van Buul
[...]
Drie opmerkingen

1) Wie onderhoudt dit? Overduidelijk *niet* ubuntu, en daarmee ondermijn je
dus alle support en security updates.
2) Tenzij je weet waar je moet zoeken, kom je hier nooit terecht.
3) Het feit dat dit soort initiatieven nodig zijn, geeft aan dat Ubuntu toch
hier en daar serieuze beperkingen heeft, waar de gemiddelde gebruiker vrij
rap tegenaanloopt.
Post by Biagio®
<http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=64629>
Zelfde argumentatie.
Post by Biagio®
(Ubuntu is er nu ook in Xfce-vorm :-D )
Ik wil geen Xfce. Ik wil geen Gnome. Ik wil KDE.
richard lucassen
2006-01-03 10:05:45 UTC
On 03 Jan 2006 09:51:07 GMT
Post by unknown
Post by Burg
[...]
Nu is-ie er:

http://www.simpc.nl/

R.
It is better to remain silent and be thought a fool, than to speak
aloud and remove all doubt.

+------------------------------------------------------------------+
| Richard Lucassen, Utrecht |
| Public key and email address: |
| http://www.lucassen.org/mail-pubkey.html |
+------------------------------------------------------------------+
unknown
2006-01-03 10:15:39 UTC
Post by richard lucassen
Post by unknown
Post by Burg
[...]
Eens in mijn omgeving kijken wie er allemaal zo'n ding heeft. Hmm, niemand ;)
robert
richard lucassen
2006-01-03 10:23:45 UTC
On 03 Jan 2006 10:15:39 GMT
Post by unknown
Post by richard lucassen
http://www.simpc.nl/
Eens in mijn omgeving kijken wie er allemaal zo'n ding heeft. Hmm, niemand ;)
Dan ben je nog geen ouwe zak :)

+------------------------------------------------------------------+
unknown
2006-01-03 10:56:47 UTC
Post by richard lucassen
Post by unknown
Post by richard lucassen
http://www.simpc.nl/
Eens in mijn omgeving kijken wie er allemaal zo'n ding heeft. Hmm, niemand ;)
Dan ben je nog geen ouwe zak :)
Dat klopt. Maaruh, zijn Linux-PC's alleen voor ouwe zakken dan? ;)
robert
richard lucassen
2006-01-03 11:07:08 UTC
On 03 Jan 2006 10:56:47 GMT
Post by unknown
Post by richard lucassen
Post by unknown
Eens in mijn omgeving kijken wie er allemaal zo'n ding heeft. Hmm, niemand ;)
Dan ben je nog geen ouwe zak :)
Dat klopt. Maaruh, zijn Linux-PC's alleen voor ouwe zakken dan? ;)
Ik had het over SimPC, niet over Linux :-P

Maar ik vind het op zich een goede vinding, maak iets waar de mensen
niet naar om hoeven te kijken, het is een soort rollator-PC ;-)

Bovendien wordt het ding nu in combinatie met een ADSL abonnement
aangeboden. Erg slim bedacht.

+------------------------------------------------------------------+
unknown
2006-01-03 12:18:17 UTC
Post by richard lucassen
Post by unknown
[...]
Mijn moeder zit achter een iBook, hoeft ze ook niet naar om te kijken ;)
robert
richard lucassen
2006-01-03 13:05:56 UTC
On 03 Jan 2006 12:18:17 GMT
Post by unknown
Post by richard lucassen
Maar ik vind het op zich een goede vinding, maak iets waar de
mensen niet naar om hoeven te kijken, het is een soort rollator-PC
;-)
Mijn moeder zit achter een iBook, hoeft ze ook niet naar om te kijken ;)
Met zo'n zoon niet nee....

+------------------------------------------------------------------+
Burg
2006-01-03 11:26:43 UTC
Post by unknown
...las ik 5 jaar geleden ook al.
Dan las jij toen de verkeerde blaadjes.
Burg
2006-01-02 21:11:18 UTC
Post by unknown
Vandaag heb ik voor mijn nieuwe bedrijf de beslissing moeten nemen om
2 MS-Office licenties aan te schaffen
waarvan akte
Post by unknown
heb ik aan OpenDocument ondersteuning als de applicatie waarmee ik die
documenten kan maken niet bedrijfsklaar is?
bedrijfsklaar.. bedrijfsklaar.. en wat zou dat moeten voorstellen dan?

Tante Bep die een mailing tiept waarbij het haar gelukt is om de datum bold
te maken? Bedrijfsklaar heet dat?

Of gaat het om Karel van de boekhouding die de onvoorziene uitgaven
maandelijks in een spreadsheet wil presenteren?

Of gaat het om werkelijk 2 uitzonderlijke wizkids die opstaan met het
schrijven van macro's in Word en ermee naar bed gaan, en vervolgens hun
excel sheet met 3.165.555 rijen een schop geven?

Als het de eerste groep betreft zou ik ze nooit die troep van M geven. Als
het de 2e groep betrof ook niet.

Er werken nu 3 man vast hier en 1 part-timer. Denk je nu echt dat hier ook
maar iets van W aanwezig is? En we doen alles via de computer. Onze software
is "bedrijfsklaar".

Dat jullie voor het "bedrijfsklaar" zijn van jullie bedrijf afhankelijk zijn
van Microsoft geeft mij een wat lacherig gevoel en schept bij mij bijzonder
weinig vertrouwen in de toekomst van jullie bedrijfsklare bedrijf.
unknown
2006-01-02 21:40:35 UTC
Post by unknown
heb ik aan OpenDocument ondersteuning als de applicatie waarmee ik die
documenten kan maken niet bedrijfsklaar is?
bedrijfsklaar.. bedrijfsklaar.. en wat zou dat moeten voorstellen dan?
Klaar om in *mijn* professionele omgeving gebruikt te kunnen worden.
Post by Burg
Er werken nu 3 man vast hier en 1 part-timer. Denk je nu echt dat hier
ook maar iets van W aanwezig is? En we doen alles via de computer. Onze
software is "bedrijfsklaar".
Prima hoor. Heb je Mac's? Zo niet, dan niet zeiken over iets waar je geen
verstand van hebt. Indien wel, leg mij eens uit hoe OOo fatsoenlijk (= met
een beetje snelheid graag, en netjes geïntegreerd in de rest van het
systeem) op een Mac te gebruiken is.
Post by Burg
[...]
Kennelijk heb jij het vreemde idee dat 'een bedrijf' meteen 'afhankelijk is
van Microsoft' indien er MS-producten gebruikt worden. En dat die producten
meteen de core van het bedrijf vormen.

Wellicht, en ik zeg nu vast iets raars, dat een groot deel van onze klanten
met MS producten werkt. En dat wij graag zo optimaal mogelijk met die
klanten willen communiceren, omdat we graag met ze samen willen werken in
plaats van de pedante zakkenwassers uithangen die Alles Op Linux Hebben
Draaien...
robert
Burg
2006-01-02 22:29:39 UTC
Post by unknown
plaats van de pedante zakkenwassers uithangen die Alles Op Linux Hebben
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
zo zo.. wat een woorden. Waar heb je die geleerd? Hoort dat ook bij jullie
nieuwe bedrijfscultuur?

Al onze klanten gebruiken ook Microsoft en we communiceren prima met ze.

Dat jullie dat met jullie Mac's niet voor elkaar krijgen zegt misschien heel
veel over de Mac of heel veel over jullie of een combinatie van beiden.

Afijn, de eerste uitspraak van 2006 is genoteerd:

"ik heb net 2 versies van MS Office gekocht, ik wil namelijk alleen
bedrijfsklare software".
Martijn van Buul
2006-01-02 22:44:54 UTC
Post by Burg
"ik heb net 2 versies van MS Office gekocht, ik wil namelijk alleen
bedrijfsklare software".
En wat is daar precies mis mee? Als bedrijf wil je software die werkt,
aansluit bij je eisenpakket en past bij je gestelde budget. Het is de
bedoeling dat Roberts werknemers werk verzetten en geld in het laatje
brengen. En naar heb begrepen hoort "het werkend krijgen van een
open source officepakket" vooralsnog niet tot de kerntaken - en lijkt
het mij onwaarschijnlijk dat het dit ooit zal worden.

Software is een *middel* om een doel te bereiken - geen doel op zich.
Klanten van het bedrijf waar ik werk kopen geen software voor
fruitsorteermachines, ze kopen een systeem dat fruit sorteert, en het
kan ze een rotzorg zijn hoe dat systeem geimplementeerd is, zolang het
maar voldoet aan de gestelde eisen - inclusief budget.

Jij doet niet anders. Of heb jij bewust een Linux-distributie geinstalleerd
waar je problemen mee hebt, en die niet voldoet aan wat jij ervan verwacht?
unknown
2006-01-03 09:37:26 UTC
Post by Burg
Post by unknown
plaats van de pedante zakkenwassers uithangen die Alles Op Linux Hebben
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
zo zo.. wat een woorden. Waar heb je die geleerd? Hoort dat ook bij
jullie nieuwe bedrijfscultuur?
Voel je je aangesproken dan?
Post by Burg
[...]
Het beste Office-pakket op de Mac is IMO vooralsnog MS Office. En met die
software krijg ik het prima voor elkaar op de Mac. En zoals ik al zei: ik
ben niet iemand die uit een bepaalde overtuiging alleen kiest voor een
specifieke soort software, ik kies gewoon wat het beste werkt.

Je hebt nog steeds geen enkel alternatief genoemd wat ik zou kunnen
gebruiken in plaats van MS Office. Dat komt volgens mij omdat je liever
rabiaat wil ageren tegen die 'MS' prefix dan dat je een echte duit in het
zakje wil doen.
Post by Burg
"ik heb net 2 versies van MS Office gekocht, ik wil namelijk alleen
bedrijfsklare software".
Goed joh, mensen woorden in de mond leggen die ze nooit gezegd hebben. Ik
begrijp nu *dat* je je aangesproken voelde.
robert
Burg
2006-01-03 10:37:51 UTC
Post by unknown
[...]
Als jij dat denkt. Ik ken natuurlijk de o zo mooie wereldse MAC niet, dus ik
kan je helaas geen alternatief aanbieden. Wat ik wel ken zijn W and L.

En op L is Oo een veel beter alternatief dan MS Off onder W. Ja, het start
langzamer op, dat is een nadeel, maar dat weegt totaal niet op tegen de
voordelen die het draaien van open source software heeft.
Post by unknown
Goed joh, mensen woorden in de mond leggen die ze nooit gezegd hebben.
"Wat heb ik aan OpenDocument ondersteuning als de applicatie waarmee ik die
documenten kan maken niet bedrijfsklaar is?"

Jij stelt hier dus dat enkel MS O "bedrijfsklaar" is om op jullie Mac's
dokumenten te kunnen maken.

Deze stelling zouden we gerust zo kunnen herformuleren:

"het kopen van Microsoft Office is voor ons bedrijf helaas een vereiste. Er
is geen alternatief available voor de MAC dat net zo "bedrijfsklaar" is al
MS O. En daarom koop ik MS O".

Is dat nu de zo volprezen Mac? Die na 15 jaar aan de zijlijn nog
geen volwaardig Office pakket hebben kunnen afleveren?

Als mijn vrienden mij dus vragen: "Burg, ik wil af van die bloatware, Linux
of Mac?" Dan zal ik hem antwoorden: "als je voor de Mac kiest moet je wel MS
O erbij kopen, ze hebben zelf namelijk geen bedrijfsklaar office pakket.".

Bedankt voor deze inside info over de Mac, weer wat geleerd, ik zal deze
kennis overbrengen indien mensen mij zulks vragen.
Biagio®
2006-01-03 11:59:33 UTC
Post by Burg
Als jij dat denkt. Ik ken natuurlijk de o zo mooie wereldse MAC niet, dus ik
kan je helaas geen alternatief aanbieden. Wat ik wel ken zijn W and L.
Het is te zien voor wie, wil je dat uw computer gewoon werkt en
bovendien nog een veilig & stabiel is, neem dan Mac. Ben je een meer
geavanceerde users, gebruik Linux.
Post by Burg
En op L is Oo een veel beter alternatief dan MS Off onder W. Ja, het start
langzamer op, dat is een nadeel, maar dat weegt totaal niet op tegen de
voordelen die het draaien van open source software heeft.
Dat is juist.
Post by Burg
Post by unknown
[...]
Er is wel een alternatief: OOo voor Mac en er zijn nog
Officetoepassingen voor Mac OS X hoor.
Post by Burg
Is dat nu de zo volprezen Mac? Die na 15 jaar aan de zijlijn nog
geen volwaardig Office pakket hebben kunnen afleveren?
Lol, die bestaat wel hoor.
Post by Burg
[...]
Dat is kortzichtig.
Post by Burg
Bedankt voor deze inside info over de Mac, weer wat geleerd, ik zal deze
kennis overbrengen indien mensen mij zulks vragen.
Tssk, dat is kinderachtig!
--
Mvg, Biagio®
Linux is only limited by you!
Bart Friederichs
2006-01-03 12:37:39 UTC
Post by Biagio®
Het is te zien voor wie, wil je dat uw computer gewoon werkt en
bovendien nog een veilig & stabiel is, neem dan Mac. Ben je een meer
geavanceerde users, gebruik Linux.
Euh.. budget anyone? Een MAC is nu niet echt lekker betaalbaar. Je hebt
voor 499 EUR een Dell met alles erop en eraan (incluis Win en voor 50EUR
ofzo heb je Office essentials), daar heb je volgens mij geen Mac veur.

Blijft dat een Mac er ontzettend gelikt uitziet en goed werkt. Op de
muis na (heb paar keer een Mac in een netwerk gehangen, nooit echt wat
op gedaan), maar da's persoonlijk denk ik.

Bart
unknown
2006-01-03 12:58:55 UTC
Post by Bart Friederichs
Post by Biagio®
[...]
Maar voor niet veel meer geld wel. Mac Mini's staan tegenwoordig voor
minder dan 400 euro (maar dat is zonder scherm, toetsenbord, muis) bij de
Media Markt, heb ik me laten vertellen.

Daarnaast is het basispakket aan software dat je bij een Mac krijgt
uitgebreider dan bij Windows, en de tijd die het je kost je Windows machine
spy- en virusvrij te houden kan je bij een Mac tenminste *nuttig* besteden.
En tijd is geld ;)
robert
Hans
2006-01-03 12:40:37 UTC
Post by Biagio®
Post by Burg
Als jij dat denkt. Ik ken natuurlijk de o zo mooie wereldse MAC niet, dus ik
kan je helaas geen alternatief aanbieden. Wat ik wel ken zijn W and L.
Post by Biagio®
Lol, die bestaat wel hoor.
Post by Burg
Bedankt voor deze inside info over de Mac, weer wat geleerd, ik zal deze
kennis overbrengen indien mensen mij zulks vragen.
Tssk, dat is kinderachtig!
Toch handig? Burg is blijkbaar in staat zijn mening te vormen over een OS
aan de hand van een discussie in een nieuwsgroep.

Hans

p.s. Vertel hem asjeblieft niet dat er op huidige osx versies gewoon ook X
te draaien is en dat je met fink/darwin net zo makkelijk software kunt
installeren als met apt/yum/whatever.
--
<iemand>
iemand heeft een gat gevonden in pdp's access.db? bel cnn

http://blacklist.kernelnewbies.nl
unknown
2006-01-03 12:17:36 UTC
Post by Burg
Post by unknown
[...]
Dat is mijn mening, ja.
Post by Burg
"het kopen van Microsoft Office is voor ons bedrijf helaas een vereiste.
Nee, dat kan je niet. Zonder Office draait het bedrijf gewoon door, alleen
bemoeilijkt dat onze communicatie met klanten. En dus schaf ik gerust een
paar licenties MS Office aan, want de kosten die miscommunicatie met zich
meebrengt liggen stukken hoger (tijd = geld) dan die licentiekosten.
Post by Burg
Is dat nu de zo volprezen Mac? Die na 15 jaar aan de zijlijn nog geen
volwaardig Office pakket hebben kunnen afleveren?
Wat snap je niet aan "MS OFFICE IS EEN VOLWAARDIG OFFICE PAKKET VOOR DE
MAC"? Dat *jij* het niet volwaardig vindt vanwege die prefix boeit me
weinig.
Post by Burg
[...]
Resumerend: als Microsoft een Office-pakket maakt zijn ze een stelletje
rotte monopolisten die alle gebruikertjes het liefst aan de Office-drug
willen helpen (met hun Office-Windows lockins), maar als Apple *geen*
Office-pakket maakt zijn ze niet serieus? Dat is niet erg consequent.
Post by Burg
Bedankt voor deze inside info over de Mac, weer wat geleerd, ik zal deze
kennis overbrengen indien mensen mij zulks vragen.
Aan de hand van je oostindische leesblindheid denk je dat je de waarheid in
pacht hebt. Helaas bewijs je ook keer op keer dat de praktijk anders is.
robert
Martijn van Buul
2006-01-02 22:47:37 UTC
Post by unknown
Vandaag heb ik voor mijn nieuwe bedrijf de beslissing moeten nemen om
2 MS-Office licenties aan te schaffen
Curieus, ik had begrepen dat er (op zijn minst vandaag) met latex is gewerkt.

Martijn - zal het wel weer verkeerd begrepen hebben, dan :D
unknown
2006-01-03 09:39:19 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by unknown
Vandaag heb ik voor mijn nieuwe bedrijf de beslissing moeten nemen om
2 MS-Office licenties aan te schaffen
Curieus, ik had begrepen dat er (op zijn minst vandaag) met latex is gewerkt.
Ik ben de enige in onze club die serieuze ervaring heeft met LaTeX, en ik
heb daar gisteren niks mee gedaan voor zover ik weet ;) Misschien ben je in
de war met 'die andere club'.
robert
Johan van Selst
2006-01-03 10:31:53 UTC
Once upon a newsgroup, robert claimed:
[...]

Of misschien dat Martijn het voor een keer over dat andere latex had?

Ciao,
Johan
--
Why do we always come here - I guess we'll never know.
It's like a kind of torture to have to watch the show.
unknown
2006-01-03 10:57:35 UTC
Post by Johan van Selst
[...]
In combinatie met 'die andere club' kan ik me daar wel iets van
voorstellen. Alhoewel....*ERASE MENTAL IMAGE*
robert
Martijn van Buul
2006-01-03 11:43:43 UTC
Post by unknown
Post by Johan van Selst
Of misschien dat Martijn het voor een keer over dat andere latex had?
In combinatie met 'die andere club' kan ik me daar wel iets van
voorstellen. Alhoewel....*ERASE MENTAL IMAGE*
Ik zou je kantoor maar niet meer binnengaan dan; het zit zelfs tot op de muren.
unknown
2006-01-03 12:18:58 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by unknown
Post by Johan van Selst
[...]
Hmm, dat is dan al de derde latex. Die zat er gisteren nog niet op ;)
robert
Peter Peters
2006-01-03 08:44:43 UTC
Post by unknown
[...]
Het ligt natuurlijk helemaal aan het soort bedrijf. Ik heb vorig jaar
bij een bedrijf waar ik nog wel eens offertes voor schrijf de hele boel
overgegooid naar OpenOffice. De administratie stribbelde even tegen
"want het werkte anders", maar ik kon in ieder geval die offerte afmaken
(wat me in Microsoft Office niet lukte).

En sinds die tijd hebben we alleen maar voordeel gehad van de keuze.
Natuurlijk ook omdat de offertes vaak via e-mail naar de klanten werden
verstuurd en dus in pdf formaat moesten zijn.
--
Peter Peters, senior netwerkbeheerder
Dienst Informatietechnologie, Bibliotheek en Educatie (ITBE)
telefoon: 053 - 489 2301, fax: 053 - 489 2383, http://www.utwente.nl/itbe
unknown
2006-01-03 09:54:01 UTC
Post by Peter Peters
Natuurlijk ook omdat de offertes vaak via e-mail naar de klanten werden
verstuurd en dus in pdf formaat moesten zijn.
De mogelijkheid om PDF's maken vanuit *elke* applicatie is in Mac OS
X standaard aanwezig, dus daar heb ik OOo niet voor nodig.
robert
Burg
2006-01-03 10:07:33 UTC
Post by Peter Peters
Het ligt natuurlijk helemaal aan het soort bedrijf.
Zelfs dat waag ik te betwijfelen. Het office pakket wordt door het gros van
de werknemers hoofdzakelijk gebruikt voor een briefje en een spreadsheetje,
daar heeft de aard/soort van het bedrijf weinig mee van doen. Ik zou geen
twee typen bedrijven kunnen noemen die een ander Office pakket behoeven puur
op basis van "het soort bedrijf".
Post by Peter Peters
En sinds die tijd hebben we alleen maar voordeel gehad van de keuze.
Natuurlijk ook omdat de offertes vaak via e-mail naar de klanten werden
verstuurd en dus in pdf formaat moesten zijn.
Dat was een zeer verstandige beslissing. Als je er nu nog voor kiest om al
je docs van je bedrijf op te slaan in een proprietary formaat wat (vaak) ook
enkel draait op een broeinest van virussen/spy/malware, tsja...
unknown
2006-01-03 10:14:04 UTC
Als je er nu nog voor kiest om al je docs van je bedrijf op te slaan in
een proprietary formaat wat (vaak) ook enkel draait op een broeinest van
virussen/spy/malware, tsja...
Misschien dat dit je zal shockeren, maar PDF (de volledige spec) is geen
Open Standaard. En dus proprietary. Alleen is Adobe wat aardiger dan MS, en
dus kijken mensen daar al snel voorbij.

Overigens, 'virussen', 'spyware' en 'malware' zijn Windows-termen, daar heb
ik als Mac-gebruiker geen last van.
robert
Burg
2006-01-03 11:26:44 UTC
Post by unknown
Misschien dat dit je zal shockeren, maar PDF (de volledige spec) is geen
IK heb het niet over pdf.
Post by unknown
Overigens, 'virussen', 'spyware' en 'malware' zijn Windows-termen, daar heb
ik als Mac-gebruiker geen last van.
Vandaar het woordje 'vaak'.
Bart Friederichs
2006-01-03 12:42:57 UTC
Post by unknown
Misschien dat dit je zal shockeren, maar PDF (de volledige spec) is geen
Open Standaard. En dus proprietary.
Welk deel is dan closed? Ik kan me herinneren eens een PDF1.4 spec
gedownload te hebben van Adobe zelf.

Bart
Martijn van Buul
2006-01-03 12:52:59 UTC
Post by Bart Friederichs
Post by unknown
Misschien dat dit je zal shockeren, maar PDF (de volledige spec) is geen
Open Standaard. En dus proprietary.
Welk deel is dan closed? Ik kan me herinneren eens een PDF1.4 spec
gedownload te hebben van Adobe zelf.
Het feit dat de specificatie te verkrijgen is en niet geheim wordt gehouden
maakt het nog geen open standaard, net zo min dat het feit dat een bepaald
stuk software gratis te verkrijgen is het nog geen OSS maakt, zelfs niet
als de source wordt meegeleverd.
unknown
2006-01-03 13:01:36 UTC
Post by Bart Friederichs
Post by unknown
Misschien dat dit je zal shockeren, maar PDF (de volledige spec) is
geen Open Standaard. En dus proprietary.
Welk deel is dan closed?
Ik zeg niet dat het closed is, maar het is niet Open als in
'gestandardiseerd door een onafhankelijke standaardsorganisatie'.
Post by Bart Friederichs
Ik kan me herinneren eens een PDF1.4 spec gedownload te hebben van Adobe
zelf.
Klopt, die kan je ook gewoon downloaden. Je mag ook best een PDF viewer
maken van Adobe, vinden ze niet erg, maar zodra jij 'enge' dingen wilt doen
ben je ineens gebonden aan de termen die Adobe stelt voor het mogen
gebruiken van het formaat.

Daarnaast is het altijd weer leuk om te zien dat Adobe z'n nieuwe readers
introduceert op het moment dat ze ook nieuwe specs introduceren. Op die
manier creeëren ze voor zichzelf een valse start, dat is toch ook niet echt
'open' te noemen.
robert
richard lucassen
2006-01-03 10:23:21 UTC
On 03 Jan 2006 10:07:33 GMT
Post by Burg
Post by Peter Peters
[...]
Ik denk dat MS-Office bij veel bedrijven ook gemakkelijk vervangen kan
worden, maar er zijn daarentegen zat bedrijven die op maat gemaakte
koppelingen hebben tussen MS-Office en databases en dat soort spul.

+------------------------------------------------------------------+
Burg
2006-01-03 11:26:45 UTC
Post by richard lucassen
Ik denk dat MS-Office bij veel bedrijven ook gemakkelijk vervangen kan
worden, maar er zijn daarentegen zat bedrijven die op maat gemaakte
koppelingen hebben tussen MS-Office en databases en dat soort spul.
Dat denk ik ook. Toen Office in 1997 op alle werkplekken kwam bij de
gemeente Tilburg en elke ambtenaar, tijd in overvloed immers, maar eens wat
ging vogelen met MS Access had je binnen no time een wildgroei van
"belangrijke" applicaties. En het zal me niet verbazen als veel van deze
"belangrijke" systeempjes nog draaien.

"We kunnen gewoon niet naar OO. Het merendeel van onze systemen in onze
organisatie is gebouwd op MS Off. Daar zitten we voor de rest van ons leven
aan vast".

Het is net als SAP. Daar kom je nooit meer vanaf. Wil je er ooit vanaf komen
dan moet je fysiek verhuizen.
richard lucassen

+------------------------------------------------------------------+
Johan van Selst
2006-01-03 10:30:21 UTC
Once upon a newsgroup, Burg claimed:
[...]

Uh, wat versta je precies onder proprietary formaat? PDF specs zijn
welliswaar op te vragen bij Adobe, maar nog steeds copyrighted en mogen
alleen gebruikt worden voor specifieke doeleinden. Het is bijvoorbeeld
niet zomaar toegestaan een PDF viewer te maken die je tekst uit een
dokument laat kopieren waarvan de "don't copy" vlag aanstaat. En
aanpassingen/verbeteringen aanbrengen is al helemaal niet de bedoeling.

Ciao,
Johan
Burg
2006-01-03 11:26:46 UTC
Post by Johan van Selst
]> Natuurlijk ook omdat de offertes vaak via e-mail naar de klanten werden
]> verstuurd en dus in pdf formaat moesten zijn.
Dat heb je verkeerd gekwoot. Dat claimde mijn voorganger.
Post by Johan van Selst
[...]
Voor de duidelijkheid: als ik het heb over proprietary formaat dan heb ik
het over formaat wat door MS O gebruikt wordt. Ik heb het niet over pdf al
treft mij nu zelf ook schuld in het kwoten: dat van pdf had ik weg moeten
knippen, ik reageerde op de zin daarvoor.

Afijn, zijn we het daar over eens ;-)
unknown
2006-01-03 12:28:44 UTC
Post by Burg
Post by Johan van Selst
]> Natuurlijk ook omdat de offertes vaak via e-mail naar de klanten
]> werden verstuurd en dus in pdf formaat moesten zijn.
Dat heb je verkeerd gekwoot. Dat claimde mijn voorganger.
Vandaar *twee* quoteniveau's.
robert
Peter Peters
2006-01-03 12:48:27 UTC
Post by Burg
Post by Peter Peters
[...]
Dat bedrijf slaat de doc's op op een linux server. Alleen de werkplekken
zijn windows systemen i.v.m. een oud database systeem (paradox) waar de
facturen uit moeten komen (maar ook dat wordt langzaam maar zeker
herschreven naar MySQL, PHP en pdf).
Fred Mobach
2006-01-01 20:05:12 UTC
Martijn van Buul wrote:

<<knip stimuleren FOSS van overheidswege>>
Post by Martijn van Buul
Nee, ik acht het waarschijnlijker dat er een Open Source heffing komt,
om te compenseren voor gederfde BTW-inkomsten.
Verdraaid, hebben ze vorige jaar weer vergeten jou de jaarlijkse
hoofdtrolprijs te geven en begin je dus nu maar vast op de eerste dag
van het nieuwe jaar ?

Het lijkt me geloofwaardiger dat je trolt dan dat je op de lagere school
niet goed hebt leren rekenen.
A: servos fenestrae ad pilleum rubrem vocare !
unknown
2006-01-01 20:25:12 UTC
Post by Martijn van Buul
[...]
Het is net zo gek (of niet?) als een heffing op lege DVD's en CD's.

Heb je trouwens een nieuw favoriet woord of zo, het percentage 'troll' in
jouw postings zit zwaar boven het gemiddelde.
robert
Etienne von Wettingfeld
2006-01-01 21:06:18 UTC
Post by unknown
Heb je trouwens een nieuw favoriet woord of zo, het percentage 'troll' in
jouw postings zit zwaar boven het gemiddelde.
Iets of iemand beschuldigen zonder onderbouwing, uit de hoogte gaan praten,
vragen ontwijken, de discussie verplaatsen naar een mank voorbeeld of
ingaan op randzaken (de kern vermijden), verdwijnen, inhaken als iemand anders
een argument verzint, schelden/beledigen en vervolgens iemand voor troll
uitmaken.

Zo ging het in 2005 en zo zal het in 2006 ook weer gaan ben ik bang.
Etienne von Wettingfeld
Fred Mobach
2006-01-01 21:54:39 UTC
<<knip>>
Post by Etienne von Wettingfeld
[...]
Ik wil nog best een keertje ingaan op jouw punten. Artikelen van Robert
lees ik al een tijdje niet meer, dus daar ga ik niet op in.

Sommigen zijn zo goedgelovig (of hebben zo'n ontzettende plaat voor hun
hoofd) dat ze elke smoes van spammers voor zoete koek slikken.

Zo ook onlangs in deze nieuwsgroep, toen de antwoordman zat te janken
over dat woord diefstal. Jij volgde hem daarin volledig. Die beste
antwoordman is niemand anders dan Arjan Jongeling, van Akinfranks,
123fit.nl en Speko bv. Onlangs voor 22.500 euro beboet door de OPTA
vanwege zijn ongelooflijke hoeveelheid troep, die hij bij de mensen
naar binnen propte. Naar mijn gevoel op Martijn Bevelander (je weet
wel, wiens Megaprovider door de FCC ook een fors bedrag mocht
ophoesten) na de grootste of bijna de grootste spammer van Nederland.
Meer details kun je lezen op www.spamvrij.nl.

Vervolgens heb ik je uitgenodig een betere omschrijving te maken voor
dat woord diefstal, in voor mijn part honder woorden. Dat heb je laten
zitten, je zat alleen maar door te zeuren.

En nou kun je hoog of laag springen, als spammers mijn spullen
onbruikbaar maken, stelen, vernielen of wat dan ook, dan omschrijf ik
dat geheel aan criminele activiteiten kort en bondig als diefstal. Je
hoeft het niet met me eens te zijn, dat maakt me niets uit. Maar als je
door blijft zeuren na een uitleg te hebben gekregen, dan noem ik dat
trollen.

Dit is nu de tweede maal, dat je het voorgekauwd krijgd. De volgende
keer zal ik me weer tot een kortere beschrijving van dat soort
activiteiten beperken, je kunt wel raden wat dat dan wordt.
A: servos fenestrae ad pilleum rubrem vocare !
Fred Mobach
2006-01-01 22:00:30 UTC
robert wrote:

Dankzij het quoten van Etiennen zag ik dit verhaal, vandaar een reactie.
Post by Martijn van Buul
[...]
Dan is jouw een rekensommetje ontgaan, Thieu heeft het anders keurig
voorgerekend. Dat had Martijn, die altijd zo onfeilbaar is, dus ook wel
kunnen bedenken.
Post by unknown
Heb je trouwens een nieuw favoriet woord of zo, het percentage 'troll'
in jouw postings zit zwaar boven het gemiddelde.
Het woord trol is wat korter en bondiger dan omstandig uit te leggen op
welk punt iemand weer eens demagogisch aan de haal gaat. Mocht men
echter wat langere teksten van mij wensen, dan wil ik zelfs in reactie
op zulke demagogie wel extra mijn best doen het voor de lieve lezertjes
uit te tekenen en voor te kauwen.
A: servos fenestrae ad pilleum rubrem vocare !
Martijn van Buul
2006-01-02 09:33:12 UTC
Post by Fred Mobach
Het lijkt me geloofwaardiger dat je trolt dan dat je op de lagere school
niet goed hebt leren rekenen.
Goh, ik heb een mening (Die overduidelijk anders is dan de jouwe, maar jouw
wederwoord moet ik nog horen), ik onderbouw hem met argumentatie (waar jij
het overduidelijk niet mee eens bent, maar een tegenargument waarom ik ernaast
zit heb ik van jou nog niet mogen horen), en de enige manier hoe jij je
gelijk probeert te halen is met "Je bent een trol" ?

Zwak hoor.
Etienne von Wettingfeld
2006-01-02 09:36:53 UTC
Post by Martijn van Buul
[...]
Nah, in Fred's geval heel consequent.
Etienne von Wettingfeld
Johan van Selst
2006-01-01 20:24:37 UTC
Once upon a newsgroup, Martijn van Buul claimed:
[...]

De regering zelf misschien niet expliciet; maar de motie van Vendrik die
in 2002 door de Tweede Kamer is aangenomen[1] roept op tot zowel het
stimuleren van open standaarden als open source.

Waarom open source (binnen overheidsorganisaties) nuttig is, wordt op de
OSOSS site (Open Standaarden en Open Source Software voor de overheid)
uitgelegd[2].

Ciao,

[1] http://nl.wikisource.org/wiki/Motie_Vendrik
[2] http://ososs.nl/index.jsp?alias=waaromososs
Martijn van Buul
2006-01-02 09:06:30 UTC
Post by Johan van Selst
De regering zelf misschien niet expliciet; maar de motie van Vendrik die
in 2002 door de Tweede Kamer is aangenomen[1] roept op tot zowel het
stimuleren van open standaarden als open source.
Maar 'oproepen tot het gebruik van OSS' is veel minder sterk dan impliceren
dat het gebruik van closed source *ongewenst* zou zijn - want dat is wat je
met een subsidie aangeeft.

De motie Vendrik verzoekt "dat in 2006 alle door de publieke sector gebruikte
software aan open standaarden voldoet". Dat is overigens een behoorlijke
no-op naar mijn mening (MS Word snapt vast wel een of andere open standaard;
hiermee is het gebruik van MS Word dus gerechtvaardigd. Nergens wordt in
die motie gevraagd dat de overheid *zelf* gebruik maakt van Open Standaarden.
De overheid mag nog steeds documenten in MS Word formaat aanleveren terwijl
ze zich aan de Motie Vendrik houdt. Gemiste kans, IMHO).

Verder verzoekt de Motie Vendrik de regering om "de verspreiding en
ontwikkeling van software met een open bronode [...] te stimuleren". Maar
dat is nogal een rekbaar begrip, en betekent zeker niet zonder meer dat
het gebruik van closed source software daarom ongewenst zou zijn.
Post by Johan van Selst
Waarom open source (binnen overheidsorganisaties) nuttig is, wordt op de
OSOSS site (Open Standaarden en Open Source Software voor de overheid)
uitgelegd[2].
Dat weet ik ook wel, maar ososs.nl is *niet* de overheid; ze voert zaken uit
in opdracht *van* de overheid. De overheid wil "Open standaarden" - ossos.nl
geeft aan dat een mogelijke implementatie hiervan het gebruik van "open source"
is. Dat is een belangrijk nuanceverschil.

"Het programma OSOSS stimuleert overheidsorganisaties open standaarden (ICT)
toe te passen in hun informatiesystemen en informeert hen over de mogelijkheden
van open source software."

Merk op dat het eerste deel van die zin "stimuleert", terwijl het tweede
deel "informeert".
Yorn
2006-01-01 21:36:44 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Anon
[...]
Scholen zijn overheidsinstanties. Als ze geld besparen door OSS te
gebruiken bespaart de overheid dus ook geld.
Post by Martijn van Buul
[...]
True. Maar OSS = open en gratis. Daar kan dus geld aan bespaard worden
(in a perfect world)
Post by Martijn van Buul
[...]
De software is inderdaad gratis. De hardware en de systeembeheerder
alleen niet.
Hardware kun je vaak nog wel de bestaande server voor gebruiken,
maar als je van Windows naar $random_non-ms_os gaat kun je je
systeembeheerder vaak wel afschrijven.
Nieuwe systeembeheerder kost geld, oude systeembeheerder kun je niet
zomaar ontslaan,
oude systeembeheerder (om)scholen kost geld.
Post by Martijn van Buul
[...]
Off the record, ik vind persoonlijk Linux de beste keuze, en ik denk dat
ik daar niet de enige in ben.
Maar wanneer je een ander OS wil gebruiken ben je naar mijn idee vrij
dat te doen.
De vraag van de OP was alleen of je subsidie kon krijgen als je overstapte,
hij suggereerde hiermee niet dat Linux _het_ alternatief is voor Windows.
Post by Martijn van Buul
Nee, ik acht het waarschijnlijker dat er een Open Source heffing komt, om
te compenseren voor gederfde BTW-inkomsten.
Hehe, met deze overheid is dat best mogelijk ;-)

We laten trouwens nu wel 1 ding buiten beschouwing. De overheid zal
waarschijnlijk wel willen dat er educatieve software is voor Linux
voordat ze het willen promoten op scholen. Dat laten maken zal ook wel
het nodige kosten, dus ik weet eerlijk gezegd niet of het nou wel zo
goed uit kan... (met educatieve software bedoel ik de software die bij
de boeken geleverd wordt, dus niet projecten zoals KTurtle oid)
Martijn van Buul
2006-01-02 09:20:59 UTC
Post by Yorn
Scholen zijn overheidsinstanties. Als ze geld besparen door OSS te
gebruiken bespaart de overheid dus ook geld.
Als een school geld zou besparen door het gebruik van OSS ...

[...]
Post by Yorn
Post by Martijn van Buul
[...]
.. want OSS is open en gratis ...
Post by Yorn
Post by Martijn van Buul
[...]
.. en de hardware hadden we al (Dat draaide eerst closed source), en ook
de systeembeheerder was al in dienst (dus dat zijn geen extra kosten op de
lange termijn), waarom oh waarom zou er dan nog *EXTRA* geld moeten worden
geinvesteerd?

Het levert toch geld *op*? Het rendeert toch zo snel?
Post by Yorn
[...]
Jamaar OSS was toch gratis en goedkoop?

Er zijn twee mogelijkheden: *of* je[1] geeft toe dat het gebruik van OSS
*niet* per definitie goedkoper is dan het gebruik van closed source, en stopt
dus ook het gebruik van dat non-argument, *of* je[1] accepteert dat het
resultaat van de "OSS is goedkoper"-campagne betekent dat mensen daadwerkelijk
er van uitgaan dat OSS goedkoper *is* en dus geen extra investeringen met
zich meebrengt.

Geen hinkelen op twee benen, aub.
Post by Yorn
[...]
Er is nauwelijks open source educatieve software. De software die er *is*
is ontwikkeld door goedwillende vrijwilligers die erg hard hun best doen
met het produceren van iets waarvan zij denken dat het wel educatief zal
zijn. KTurtle is een goed voorbeeld: Er is niets educatiefs aan, en het
sluit al helemaal niet aan bij het onderwijsprogramma.

Ik ben het dan ook meteen met je eens als je stelt dat het ontwikkelen van
*fatsoenlijke*, didactisch verantwoorde software gesubsidieerd moet worden.
Hoe e.e.a. dan vormgegeven moet worden weet ik niet; het lijkt mij duidelijk
dat de "vrijblijvende vrijwilliger" niet de meest geschikte persoon is voor
deze taak - voornamelijk omdat 'ie vrijblijvend en vrijwillig is. In ieder
geval lijkt het mij zinniger om *hier* geld in te investeren, dan geld
investeren voor een subsidieregeling voor het vervangen van een NT-server
door een Linux-doos met samba. Want daar schiet "de maatschappij" niets
mee op. Samba maakt niet eens gebruik van een open standaard.

[1] Lees: het Open Source promotie team.
houghi
2006-01-02 09:42:48 UTC
Post by Martijn van Buul
Jamaar OSS was toch gratis en goedkoop?
Nee hoor. Het is open en goedkoop. Soms is het ook gratis, maar zeker
niet altijd.
Post by Martijn van Buul
[...]
Er is een enorm verscil tussen gratis en goedkoper. Als er echt mensen
zijn die denken dat goedkoper het zelfde betekend als gratis, sul je die
mensen moeten opvoeden om begrijpend te leren lezen.

Er zijn dus meer dan twee mogenlijkheden.
--
houghi Please do not toppost http://houghi.org
You are about to enter another dimension, a dimension not only of
imagination. Next stop, Usenet
Bert Rozenberg
2006-01-02 11:10:27 UTC
Post by houghi
Er is een enorm verscil tussen gratis en goedkoper. Als er echt mensen
zijn die denken dat goedkoper het zelfde betekend als gratis, sul je die
mensen moeten opvoeden om begrijpend te leren lezen.
Bechreipent leren schreiven lijk mu ook geen overbodiche luukse :-)
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
Yorn
2006-01-02 18:35:10 UTC
Post by Yorn
Post by Martijn van Buul
[...]
De _software_ is gratis, kijk even een paar regeltjes naar beneden; het
opzetten niet per definitie
Post by Martijn van Buul
Post by Yorn
[...]
Open Source software is naar mijn idee op lange termijn goedkoper dan
closed source software.
Op korte termijn is open source _alleen_ goedkoper als je niet hoeft
over te stappen vanaf een ander systeem,
want op korte termijn is overstappen altijd (meestal) duurder dan het
bij het oude laten.
Dat laatste is dan weer duurder op lange termijn. (is het niet dat je
meer licentiekosten moet betalen, dan is het wel dat je na een bepaalde
tijd halsoverkop over moet op iets anders, desnoods van dezelfde
leverancier, omdat wat je nu hebt compleet achterhaalde crap is)
Dus:
korte termijn: hinkelen op het "OSS is duurder been"
lange termijn: hinkelen op het "OSS is goedkoper been"
Post by Martijn van Buul
Post by Yorn
[...]
Bijna helemaal mee eens, bij mij op school wordt er nog programmeren in
logo gegeven,
en dan is het bestaan van zo'n projectje toch weer handig.
Post by Martijn van Buul
[...]
Inderdaad, en dit heb ik dus nog even buiten beschouwing gelaten in al
het voorgaande (heb ik in mijn originele bericht ook al even aangegeven)
Post by Martijn van Buul
Post by Yorn
We laten trouwens nu wel 1 ding buiten beschouwing.
Als je het schrijven van educatieve software meerekent wordt de termijn
waarop OSS uit kan langer... misschien té lang?
Aan de andere kant: veel educatieve software draait prima op Wine, en
anderen zijn gecompileerde Flash programma's (die dus te hercompilen
zijn voor Linux). Als genoeg educatieve software op deze manier
makkelijk in gebruik te nemen is op Linux valt het dus mee met de
kosten. Ook kun je nog kijken naar: hoeveel wordt educatieve software
eigenlijk gebruikt? Op veel scholen is de enige "educatieve software"
die geïnstalleerd staat Microsoft Internet Explorer. Scholen die dus al
geen/weinig educatieve software gebruiken hebben de ports dus ook niet
nodig. Overigens niet dat ik daarmee meteen zeg dat deze scholen dus
meteen maar over moeten op Linux.
Martijn van Buul
2006-01-02 18:52:46 UTC
Post by Yorn
Aan de andere kant: veel educatieve software draait prima op Wine,
Open source, reverse-engineered versie van een closed standaard. Behalve
"het draait onder Linux" schiet je hier weinig mee op, vanuit een "Ban
closed standards"-standpunt.
Post by Yorn
en anderen zijn gecompileerde Flash programma's (die dus te hercompilen
zijn voor Linux).
Flash is zo closed als de pest, en alle flash meuk onder Linux is niet eens
open source. Dank je de koekoek, da's dus van de regen in de drup.
Yorn
2006-01-02 20:53:08 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Yorn
[...]
Klopt. Maar ik zie persoonlijk het OS zelf niet als een "standaard", al
snap ik wel dat je het zo zou kunnen zien.
Het is een afweging: Wil je compleet van closed standards en closed
source af, of wil je het minderen. Ik persoonlijk ben vooral voor
mindering, en dan met name op gebied van documentformaten. Je kan er dan
voor kiezen om toch Wine te gebruiken, ook al gebruik je dan een closed
(Microsoft) standaard op gebied van hoe een executable eruit hoort te zien.
Ik denk dat de kosten van het porten wel opwegen tegen programma's in
wine draaien.
Waarom je dan nog Linux zou gebruiken, en niet gewoon Windows aangezien
je toch Windows programma's gebruikt?
Producenten worden op deze manier al wel gepusht om (ook) voor Linux te
schrijven, en niet de houding aan te nemen van "och, de hele wereld
gebruikt toch Windows". Ook kun je alvast de Linux software gaan
gebruiken op de punten waardoor die beschikbaar is, zodat de producenten
van de Windows variant van die programma's concurrentie krijgen.
Post by Martijn van Buul
Post by Yorn
en anderen zijn gecompileerde Flash programma's (die dus te hercompilen
zijn voor Linux).
Flash is zo closed als de pest,
en alle flash meuk onder Linux is niet eens open source.
Nooit naar gezocht, maar zijn er geen open source flash players? (niet
van macromedia uiteraard)
Fred Mobach
2006-01-02 21:54:32 UTC
Post by Yorn
Nooit naar gezocht, maar zijn er geen open source flash players? (niet
van macromedia uiteraard)
gflashplayer bijvoorbeeld. Die hebben we op een paar honderd systemen
dag en nacht draaien.
A: servos fenestrae ad pilleum rubrem vocare !
Johan van Selst
2006-01-02 22:12:15 UTC
Once upon a newsgroup, Fred Mobach claimed:
]> Nooit naar gezocht, maar zijn er geen open source flash players? (niet
]> van macromedia uiteraard)
] gflashplayer bijvoorbeeld. Die hebben we op een paar honderd systemen
] dag en nacht draaien.

Oh? Da's mooi. De laatste keer dat ik daar naar zocht (granted; dat is
al een hele tijd geleden) was er alleen een undocumented binary van
Macromedia. Waar vind ik de open source van gflashplayer? En is die een
beetje compatible?

Ciao,
Johan
unknown
2006-01-02 22:16:41 UTC
Post by Fred Mobach
gflashplayer bijvoorbeeld. Die hebben we op een paar honderd systemen
dag en nacht draaien.
Een flashfarm?
robert
Etienne von Wettingfeld
2006-01-02 22:19:26 UTC
Post by unknown
Post by Fred Mobach
gflashplayer bijvoorbeeld. Die hebben we op een paar honderd systemen
dag en nacht draaien.
Een flashfarm?
Nee, een flash mob.
Etienne von Wettingfeld
Martijn van Buul
2006-01-02 22:30:13 UTC
Post by Fred Mobach
Post by Yorn
Nooit naar gezocht, maar zijn er geen open source flash players? (niet
van macromedia uiteraard)
gflashplayer bijvoorbeeld. Die hebben we op een paar honderd systemen
dag en nacht draaien.
Gflashplayer is

1) Erg achterhaald; het ondersteunt lang niet alle flash meuk die beschikbaar
is
2) Een linux-*binary*, die niet statisch gelinked is, en waarvan het dus
behoorlijk moeilijk gaat worden om 3 jaar na dato nog werkend te
krijgen.
3) Heel Erg Closed Source.

wat er verder nog is is gplflash (yay voor verwarrende naampjes), dat
jarenlang een een hoekje heeft liggen wegkwijnen, maar onlangs (Lees:
oktober 2005) uit de as is herrezen en nog *heel* veel werk moet doen
om ook maar enigszins in de buurt te komen van de Windows flashplayer.
Sterker nog, het loopt achter op gflashplayer. Misschien wordt het ooit
nog wat, maar voorlopig is het geen serieuze oplossing.
Peter Peters
2006-01-03 09:37:28 UTC
On Mon, 2 Jan 2006 09:20:59 +0000 (UTC), Martijn van Buul
Post by Martijn van Buul
[...]
Die systeembeheerder moet omgeschoold worden naar linux. Dat kost geld.
Dat wil men niet uitgeven. Een upgrade naar een nieuwe versie van
Microsoft Windows, Office of Exchange kost niets (volgens Microsoft).
Alleen is de beheerder (flink) wat eigen tijd kwijt aan het inwerken. En
moet er soms geld uitgegeven worden voor externe consultants omdat het
anders werkt dan in de oude situatie.
Burg
2006-01-03 10:48:00 UTC
Post by Peter Peters
Die systeembeheerder moet omgeschoold worden naar linux. Dat kost geld.
Dat wil men niet uitgeven. Een upgrade naar een nieuwe versie van
Microsoft Windows, Office of Exchange kost niets (volgens Microsoft).
Je toont heel goed het gemiddelde nivo aan van de IT manager. Geheel geen
rationele beslissingen. Pure angst voor en totale onwetendheid van dat
andere systeem, hoe heet dat ook alweer.. Binux? Schijnt goed te zijn hè?

En zo hobbelt het bedrijf verder. Honderd duizenden euro's aan licenties
gaan weer de deur uit. De IT manager vertrekt na 5 jaar, de organisatie
achterlatend met een in extremis starre architectuur volledig gebaseerd op
W. En de IT manager gaat zijn "kennis" elders verkopen.
Martijn van Buul
Henk Jol
2006-01-03 11:06:33 UTC
Post by Martijn van Buul
arrogante kwal.
killfile!

Henk Jol
Martijn van Buul
2006-01-03 11:32:35 UTC
Je newsreader is stuk.
Henk Jol
2006-01-01 22:09:57 UTC
Post by Martijn van Buul
Nee, ik acht het waarschijnlijker dat er een Open Source heffing komt, om
te compenseren voor gederfde BTW-inkomsten.
Vreemde fantasie heb je! Heb je deze verzonnen bij je laatste sjor
sessie?

Henk Jol
Etienne von Wettingfeld
2006-01-01 22:12:56 UTC
Post by Henk Jol
Vreemde fantasie heb je! Heb je deze verzonnen bij je laatste sjor
sessie?
De verloedering gaat ook in 2006 door!
Etienne von Wettingfeld
Henk Jol
2006-01-02 13:37:07 UTC
Post by Henk Jol
Vreemde fantasie heb je! Heb je deze verzonnen bij je laatste sjor
sessie?
De verloedering gaat ook in 2006 door!
Doe er wat aan. Stem d'66!

Henk Jol
Martijn van Buul
2006-01-02 09:45:26 UTC
Post by Henk Jol
Post by Martijn van Buul
[...]
Gut gut. Je maakt een "tongue in cheek" opmerking waarbij je het de
geimpliceerde smiley even niet heel duidelijk een drievoud erbij zet,
en men reageert met banaliteiten - en neemt men niet verder de moeite om
inhoudelijk te reageren op het *eigenlijke* onderwerp van de discussie.

En dan ben *ik* een trol. Nochtans heb *ik* niet gereageerd met een opmerking
die zo uit de hoge hoed van OJ had kunnen komen. Vreemde wereld.
Henk Jol
2006-01-02 13:44:42 UTC
Post by Martijn van Buul
Post by Henk Jol
Post by Martijn van Buul
[...]
Ik heb je geen trol genoemd, wel vond ik je
open-source-heffing-uitspraak in een linux-ng niet alleen
verschrikkelijk flauw, maar ook van een dusdanig nl.politiek gehalte,
dat ik het niet kon laten om in deze periode van algehele usenet malaise
de zwarte piet door te spelen.
Post by Martijn van Buul
En dan ben *ik* een trol. Nochtans heb *ik* niet gereageerd met een opmerking
die zo uit de hoge hoed van OJ had kunnen komen. Vreemde wereld.
Trek het je niet aan.

Henk Jol